Alle administratiekantoren in Nederland
Aanbevolen administratiekantoren
Blader per regio
Gelderland
Noord-Brabant
Noord-Holland
Overijssel
Zuid-Holland
Lees meer over administratiekantoor
Wat is een administratiekantoor?
In het algemeen gezegd is een administratiekantoor gespecialiseerd in alles dat bij de administratie van ondernemingen komt kijken.
Een administratiekantoor kan de loonadministratie voor je verzorgen en de belastingen zoals omzetbelasting en inkomstenbelasting. Een administratiekantoor kan jou eventueel ook advies geven over fiscale- en bankzaken, of je kunt er ook terecht met andere vragen die betrekking hebben tot je onderneming.
Als je als ondernemer (klein of groot) geen kennis in huis hebt van administratie of als de administratie te veel tijd kost kun je dit uitbesteden aan een administatiekantoor.
De term administratiekantoor is, niet beschermd. Let dus goed op met welk kantoor je in zee gaat.
Een administratiekantoor kan bestaan uit 1 persoon maar er zijn ook administratiekantoren met meer dan 50 medewerkers.
Waarom gebruik maken van een administratiekantoor?
In veel gevallen kun je zelf je administratie bijhouden. Toch kiezen de meeste ondernemers ervoor om de administratie uit te besteden. Ondernemers die hun administratie uitbesteden doen dit niet alleen omdat ze er zelf te weinig kennis, maar ook omdat het een behoorlijke tijdrovende klus is die naast het runnen van het bedrijf gedaan moet worden.
Het administratiekantoor dient de gegevens aangedragen te krijgen; dit kan middels de welbekende schoenendoos vol bonnen al zullen de meeste administratiekantoren verwachten dat de gegevens middels een spreadsheet of speciaal softwareprogramma wordt aangeleverd.
Het administratiekantoor zorgt vervolgens voor de juiste indeling en indiening bij de belastingdienst.
Wees er wel op bedacht dat je altijd zelf eindverantwoordelijk bent en mochten er fouten zitten in de aangifte niet het administratiekantoor maar jij verantwoordelijk bent.
Wat kun je uitbesteden?
De volgende administratieve handelingen kun je uitbesteden:
- Boekhoudmutaties (in)boeken (bankafschriften, kasboekingen, verkoopfacturen, inkoopfacturen);
- de accountantsverklaring (als dit nodig is voor de statuten van je bedrijf, of voor financiers);
- verzorgen van Btw-aangiften;
- opmaak van de fiscale jaarrekening;
- aangifte IB/PVV of VPB (vennootschapsbelasting).
Voordelen van uitbesteden
Het grootste voordeel van het uitbesteden van je administratie is dat jij er veel minder tijd aan kwijt bent. Je hoeft geen tijd meer te besteden aan het bijhouden van allerlei regels, wetten, formules en andere administratieve zaken. Het grootste voordeel van het uitbesteden van de administratie is dus tijdswinst.
Bovendien heeft een administratie gedegen kennis en ervaring en kan hij/zij aangeven aan welke wettelijke eisen je administratie moet voldoen. Zo zijn zij op de hoogte van regelgeving en mogelijkheden m.b.t. belastingzaken.
Nadelen van uitbesteden
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je administratie zelf bij te houden. Het grootste voordeel hiervan is dat je veel meer inzicht hebt in je actuele administratie, iets wat veel minder het geval is wanneer je het aan een administratiekantoor hebt uitbesteed.
Als je de administratie in eigen hand houdt heb je altijd up-to-date inzicht in de gemaakte kosten, het financiële reilen en zeilen van het bedrijf, je debiteuren en crediteuren, etc.
Hoe duur is het?
Elk kantoor heeft andere tarieven, dus meerdere offertes opvragen is zeker aan te raden. De kosten zijn afhankelijk van het werk dat ze moeten doen. Wat je het beste kan doen, is een administratiekantoor zoeken die je een vast bedrag per maand betaald. Zo weet je precies wat het je gaat kosten, en heb je ook geen verassingen, en alles wordt gewoon goed voor je geregeld. Ook kan je er natuurlijk voor kiezen, om een gedeelte uit te besteden aan een administratiekantoor, en zelf ook een gedeelte van je administratie zelf te doen, hiermee kun je de kosten verlagen.
Afweging bij de keuze wel of niet een administratiekantoor
Jij bent uiteindelijk de enige die de afweging kan maken of je de administratie in eigen hand houdt of dat je dit aan een administratiekantoor uitbesteedt. Variabelen die deze keuze kunnen beïnvloeden zijn onder andere jouw instelling, aanwezige kennis van administratievoering, belastingzaken en andere relevante zaken, de grootte en vorm van je onderneming en de extra kosten die je je kan veroorloven.
Aanbevolen content over administratiekantoor
Foto's
Video's
Links
De vereniging van Samenwerkende Administratiekantoren
De vereniging van Samenwerkende Administratiekantoren, Vesak is een landelijke organisatie van administratiekantoren.
Bezoek