Alle lunchromen in Nederland

Aanbevolen lunchromen

Wordt geladen

Blader per regio

Drenthe

2 lunchromen gevonden

Bekijk lunchromen in Drenthe

Friesland

Gelderland

Groningen

Limburg

13 lunchromen gevonden

Bekijk lunchromen in Limburg

Noord-Brabant

Noord-Holland

Overijssel

Utrecht

9 lunchromen gevonden

Bekijk lunchromen in Utrecht

Zeeland

4 lunchromen gevonden

Bekijk lunchromen in Zeeland

Zuid-Holland

Lees meer over lunchroom

Lunchroom

Er is geen sluitende definitie te geven van een Lunchroom. Het is een optelsom van meerdere eigenschappen:

  • Het zijn veelal dagzaken;
  • Brood is een hoofdbestanddeel;
  • De belangrijkste dranken zijn koffie, thee en fris;
  • Er is een lage alcoholconsumptie;
  • Het is 'schone' horeca;
  • Het is een eet-en drinkgelegenheid met bediening.

Er zijn in Nederland ruim 2400 lunchrooms. De meeste lunchrooms bevinden zich in (stads)centra.

In cijfers: Een lunchroom heeft gemiddeld een vloeroppervlak van 91 m², 56 zitplaatsen binnen en (als er ook een terras aanwezig is) 41 zitplaatsen buiten.

Lunchroomhouders spelen in op veranderend consumentengedrag, de hedendaagse consument wil verantwoord, gezond en vers (lunchen). Daar wordt door lunchroomhouders flink op ingespeeld. Er verschijnen steeds meer gespecialiseerde lunchzaken (vegetarisch, biologisch, saladbars etc.). Naast broodvariaties zijn salades en soepen populair bij bezoekers aan lunchrooms. Ook de vertrouwde tosti, uitsmijter en broodje kroket blijven echter populair.

Innovaties en trends

Lunchroomhouders spelen snel in op consumentengedrag. De klant wil weten wat hij eet. De lunchroom
biedt veel verse producten. Termen als 'stoer', 'authentiek', 'duuzaam' en 'biologisch' doen het goed. Ook wat inrichting betreft spelen lunchroomhouders in op de trends.

Door in te spelen de vraag naar snelle, en kwalitatief goede, warme gerechten worden meer klanten getrokken. Gemaksproducten bieden uitkomst. De consumptie van alcohol neemt toe. De lunchroom is een concurrent aan het worden van het restaurant.

Franchise en formulehuizen winnen terrein. De kenmerkende sfeer en gastvrijheid van de lunchroom wordt in een formule gegoten om herkenbaarheid te creëren en landelijk klanten te binden.

Warenhuizen, tankstations, koffiecafés, drogisterijen en bakkerijen begeven zich ook op de lunchmarkt. Tegenwoordig zie je ook dat retailzaken (zoals kledingwinkels) een koffie- of lunchcorner inrichten. Dat zijn uiteraard geen lunchrooms maar geven wel aan dat de populariteit van lunchrooms stijgende is.

De grootste 3 lunchroomconcept franchiseketens in Nederland zijn:

  • Délifrance;
  • Subway;
  • Bagel & Beans.

Aanbevolen content over lunchroom

Video's

Paaseieren voor de lunchroom

Resie Udo (73) uit Tilburg versiert al bijna 25 jaar voor lunchroom Maarten van Vlerken in de Heuvelstraat de chocolade paaseieren, een reportage.

Lekkerste koffie in Dordtse lunchroom

De Dordtse lunchroom Coffeelicious heeft de Misset Koffie Top 100 gewonnen. Een reportage van RTV Rijnmond.

Links

Lunchroom

Website van het magazine Lunchroom; een vakblad voor de lunchroom professional.

Bezoek

Horecava

De Horecava is het meest innovatieve en inspirerende trefpunt voor professionals in de foodservice industrie en wordt jaarlijks gehouden.

Bezoek