Alle reclamebureaus in Nederland
Aanbevolen reclamebureaus
Blader per regio
Drenthe
Flevoland
Friesland
Gelderland
Groningen
Limburg
Noord-Brabant
Noord-Holland
Overijssel
Utrecht
Zeeland
Zuid-Holland
Lees meer over reclamebureau
Reclamebureau
Een reclamebureau ontwikkelt reclame-uitingen of complete reclamecampagnes en/of concepten voor zijn opdrachtgever(s). Het doel daarbij is veelal het promoten/verkopen van een product, merk of organisatie. Dit proces loopt veelal via een vast stramien van:
- Strategie;
- Idee;
- Actie;
- Resultaat;
- Evaluatie.
Een reclamebureau heeft veelal een groot team van (al dan niet in vaste dienst opererende) copywriters en artdirectors, strategen, traffic- en productiemanagers, fotografen, film- en videoproducenten, mediabuyers, drukkers, webontwikkelaars etc die gezamenlijk, onder leiding van de art-director, werken aan de reclamecampagne van een klant.
Reclamebureaus en soorten vergoedingen
Een offerte, dan wel factuur, van een reclamebureau bestaat veelal uit verschillende onderdelen (al dan niet verwerkt tot 1 prijs):
- Accounthandling (uurtarieven voor reizen en besprekingen);
- Art Direction (kosten voor het creatieve ontwerp);
- Copywriting (schrijven en redigeren van teksten);
- Bureauhandling: dit zijn de kosten voor organisatie- en coördinatiewerk van de trafficmanager;
- Beeldmanipulatie;
- Lithografie;
- Drukwerk;
- Bijkomende kosten (fotografie, drukproeven, scanwerk, koerierskosten etc.);
- Het afkopen van rechten;
- Kopje 'onvoorzien'.
Waaraan moet een reclamebureau voldoen
De keuze voor het bureau is juist als het antwoord op onderstaande vragen 'ja' is.
- Is het bureau in uw regio gevestigd?
- Begrijpt het bureau uw reclamedoel en wat u wilt bereiken?
- Klikt het met de mensen van het bureau?
- Heeft het bureau ervaring met vergelijkbare ondernemingen?
- Spreekt de stijl, vormgeving en aanpak van het bureau u aan?
- Staat het bureau goed aangeschreven en heeft het tevreden klanten?
- Kan uw bedrijf het gevraagde budget van het betreffende bureau betalen?