Alle uitgeverijen in Nederland

Aanbevolen uitgeverijen

Reisrevue groep BV

Reisrevue groep BV

Stationsplein 3,
Hilversum

Bekijk

Hebri Uitgeverij

Hebri Uitgeverij

Drakenstein 25,
Landsmeer

Bekijk

Harlequin Holland

Harlequin Holland

Strawinskylaan 1333/TB13,
Amsterdam

Bekijk

Persgroep Nederland de

Persgroep Nederland de

Jacob Bontiusplaats 9,
Amsterdam

Bekijk

Beeld bij De Hand

Beeld bij De Hand

Mauvestraat 29,
Amsterdam

Bekijk

Retrovision

Retrovision

Haagwinde 4,
Maasland

Bekijk

Blader per regio

Drenthe

Drenthe

5 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Drenthe

Flevoland

Flevoland

4 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Flevoland

Friesland

Friesland

12 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Friesland

Gelderland

Gelderland

51 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Gelderland

Groningen

Groningen

7 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Groningen

Limburg

Limburg

5 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Limburg

Noord-Brabant

Noord-Brabant

43 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Noord-Brabant

Noord-Holland

Noord-Holland

105 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Noord-Holland

Overijssel

Overijssel

19 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Overijssel

Utrecht

Utrecht

32 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Utrecht

Zeeland

Zeeland

4 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Zeeland

Zuid-Holland

Zuid-Holland

57 uitgeverijen gevonden

Bekijk uitgeverijen in Zuid-Holland

Lees meer over uitgeverij

Uitgevers

Een definitie van een uitgever is: een uitgever is iemand die informatieproducten- of diensten (laat) ontwikkelen en dit vervolgens laat vermenigvuldigen en verspreiden opdat de informatie beschikbaar is voor lezers of gebruikers.

Een oude grap over een uitgever is: Het antwoord op de vraag 'wat doet een uitgever eigenlijk?' luidt: niets. De uitgever schrijft niet, dat laat hij de auteur doen. De uitgever drukt niet, dat laat hij de drukker doen. De uitgever verkoopt het boek niet, dat laat hij de boekhandel doen. Kortom: de uitgever door niets, hij laat alles door anderen doen.

Maar, dat is juist ook de kracht van de uitgever: het organiseren van het proces van manuscript tot publicatie (in boekvorm of digitaal). Het hele proces van het schrijven van het werk door de auteur tot en met het eindproduct bestaat uit heel veel beslismomenten. Beslismomenten waar een uitgever ervaring mee heeft.

Wat doet een uitgever?

  • Een commercieel verantwoord uitgeefplan maken op basis van marktonderzoek;
  • Je plannen kunnen verdedigen binnen het bedrijf;
  • Auteurs werven die voor de uitgeverij gaan schrijven;
  • Ontwikkelprojecten leiden en knopen doorhakken;
  • Producten op de markt brengen en onderhouden.

  • 1. Een commercieel verantwoord uitgeefplan maken op basis van marktonderzoek; Een uitgever moet weten waar lezers, gebruikers van de aangeboden informatie en de kopers, behoefte aan hebben. Je moet weten waar de behoefte ligt, want alleen dan kunnen er producten uitgegeven worden die geld op leveren. Op grond van marketinginformatie de behoefte bepalen daarmee een uitgeefplan maken. In zo'n uitgeefplan staat hoe het product eruit gaat zien, wat de productie gaat kosten en wie het gaat kopen.
  • 2. Plannen verdedigen en presenteren; Een uitgever vergadert veel. Zowel voor-, tijdens-, als na het uitgeefproces. De keuze die je maakt moeten goed worden onderbouwd en goed geoliede presentaties zijn daarbij een prima hulpmiddel.
  • 3. Auteurs werven die voor de uitgeverij gaan schrijven; Een uitgever legt contacten met veelbelovende auteurs, onder andere door te netwerken op netwerkbijeenkomsten en congressen. Een uitgever dient over goede mensenkennis te beschikken en goed met verschillende soorten mensen om te kunnen gaan.
  • 4. Ontwikkelprojecten leiden en knopen doorhakken; Een uitgever is eindverantwoordelijk. De redacteur, de vormgever en de webdesigner zijn allemaal verantwoordelijk voor een stukje van de productie van het product dat de uitgever in het uitgeefplan heeft beschreven.

  • 5. Producten op de markt brengen en onderhouden; Een uitgever moet alert blijven en erop toe blijven zien dat producten op de juiste manier op de markt gebracht worden en succesvol worden en blijven.

Aanbevolen content over uitgeverij

Video's

Guus zoekt een uitgever!

Guus (11) heeft een boek geschreven. Althans, het script is klaar. Nu nog een uitgever...

Een uitgever benaderen of je boek in eigen beheer uitgeven?

Een video die op deze vraag antwoord geeft.

Links

Vereniging van Zelfstandige Uitgevers

www.vzu.nl

Website van de vereniging van zelfstandige uitgevers.

Bezoek

Nederlands Uitgeversverbond (NUV)

www.nuv.nl

Website van de brancheorganisatie voor uitgevers in Nederland.

Bezoek

De Uitgeversacademie

www.uitgeversacademie.nl

Website van de Uitgeversacademie

Bezoek

Laatste nieuws